Vandaag weer zo een voorbeeld van hoe het niet moet.
Ik heb een kaartje gekocht, retourtje Amsterdam Centraal vanuit Capelle Schollevaar. Vandaag geldig. Ik zou naar Amsterdam gaan op bezoek bij mijn zoon, die is morgen jarig. Zo'n vijf minuten voor de trein zou arriveren, wordt er omgeroepen dat vanwegen een goederentrein met pech, de trein niet verder gaat dan Amsterdam Bijlmer. Sorry voor het ongemak.
En daar moet ik het maar mee doen. Ik ga niet vanaf Bijlmer naar Centraal met de Metro, dat is geen veilige traject (kennis van mijn zoon is onlangs aangevallen op juist die Metro). Hoe dan naar Amsterdam Centraal? Via Rotterdam mischien? Via Den Haag? Ik bel mijn zoon en hij kijkt op de routeplanner. Het is gewoon niet te doen, er blijken werkzaamheden op het spoor te zijn. Het sneeuwt behoorlijk, daar ga ik niet in rijden als het niet MOET.
Dus. Daar sta ik dan, met een kaartje
.jpg)
...en geen reis. Lekker.

Ik bleef nog even op het station staan, een beetje ongelovig van wat zojuist was gebeurd. 13.33 zou de trein vertrekken, maar het kwam maar niet. Vijf minuten te laat kwam het binnen stomen. Toen de trein het station verliet, zag je op het mededelingsbord de flapjes snel knipperen, tot er stond: De trein heeft 5 minuten vertraging. Een beetje mostert na de maal, die mededeling!
Het is de afgelopen tijd steeds raak als ik met OV ga. Vertraging hier, vertraging daar, overal is van alles mis. Het wordt steeds erger, lijkt het wel.
Wat nog meer grappig is: ik had mij gemeld voor de SMS service van de NS voor de heenreis en de terugreis. Ik kreeg dubbel sms'jes met de reisbeschrijving binnen (dus 4 sms'jes) en geen enkele sms over de vertraging en de onderbroken reis. Pas wanneer ik thuis ben en al lang en breed een bakkie koffie op heb, krijg ik de volgende berichten:
Vanuit A'dam C minder treinen, langere reistijd door werkzaamheden
Toppunt is dat dit ik een gedateerd kaartje had gekocht, gedateerd op vandaag (zojuist uit het automaat gehaald). Hier krijg ik dus geen cent van terug:
Restitutie gedateerd vervoerbewijs
U kunt geld terugkrijgen voor vervoerbewijzen met datum als u deze vóór de eerste dag van geldigheid inlevert. U kunt geen geld terugkrijgen voor gedateerde vervoerbewijzen als u deze inlevert op of na de eerste dag van geldigheid. Stuur het originele vervoerbewijsnaar ons toe met een begeleidend schrijven. Vermeld hierin altijd uw naam, adresgegevens en rekeningnummer. Ons adres is: NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ te Utrecht.
bron
Klantenservice bellen kan alleen op weekdagen, dus kan ik nu nergens heen met mijn klacht. Ja ik kan maandag een nutteloze klachtenformulier invullen, ik kan maandag bellen en smeken of ik nog wat terug krijg, maar ik denk niet dat ik eens de moeite doe. Volgend keer denk ik wel tweemaal of ik weer met OV ergens heen ga. Gelukkig een kortingskaartje dus was het maar € 13 weggegooid geld, maar dat ben ik wel mooi kwijt!
Dat verdient geen pluim, erger nog, het is gewoon te janken hoe slecht openbaar vervoer de afgelopen jaren is geworden. Ze lopen overal de kantjes er van af, lijkt het wel. Van mij mogen ze het morgen weer nationaliseren, het zal een behoorlijke investering zijn om alles weer goed lopend te krijgen. Laten we maar zo snel mogelijk hiermee beginnen want zo doorgaan, is waardeloos.



No comments:
Post a Comment